Suunnitteluun menee mittaamaton määrä aikaa. Ensin on ajatus. Sitten ajatusta levitetään paperille. Itsellä tapana kirjata sanoja, jotka viittaavat ajatuksiin mitä mielessä on pyörinyt sekä lukuisa määrä tuherruksia joista ei ota enää erkkikään selvää. Tuotemalliston suunnittelu -tehtävään teen malliston, jota itse käyttäisin. Mukavat päällä, kestävät, mahdollisimman suomalaiset materiaalit. Myös toisiinsa helposti yhdistettävät mallit! Piirretään mallit Mitä mä nyt oikeesti alan tekemään, kun kaikkea ei voi saada, loppuu aika ja kädet. Mekko, legginssit, paita, hame ja hupparimekko. Lisäksi asustetta; solmupanta, nappikaulakoru ja korvikset. Myös huivi, tumput, pipo ja säärystimet ovat mielessä. Tässä piirrettynä mun vaatteet ja panta ilman värejä: Materiaalit Legginsseihin ja solmupantaan etsin merinovilla-neulosta. Kaino ja OR-Neule vaikuttivat potentiaalisilta vaihtoehdoilta koska haluan kankaan olevan mahdollisimman suomalaista. OR-Neuleelta sain pyytämällä ilmaiseksi kotiin p...
Alkuperäinen ensimmäinen Mallistoni oli suunnitelma piirroksena. Tämän jälkeen olen siirtynyt toteutukseen ja siinä onkin herännyt paljon uusia ajatuksia. On selvää, että kyllä minun vaatteiden materiaalit on kaikki joustavia kankaita. Uusin tuttavuus on viskoositrikoo, josta suunnittelin hupullisen frillatunikan. Vähän kuin huppari, mutta tyttömäisempi ja väljempi. Tätä mallia olen nyt tehnyt 5 eri kappaletta, koossa 38,44 ja 52. Tässä koko 38, vaaleankeltaisena Viskoositrikoo on aavistuksen kestävämpää verrattuna puuvillatrikooseen. Ainoastaan sen märkäkestävyys on todella huono, mutta eipä näillä vaatteilla ole tarkoitus uinteja suorittaa. Viskoosi on märkänä vähän koppuraa eli vaate pesun jälkeen on oudon kovan tuntuinen. Laiskana silittäjänä levitän nämä tunikat kuivamaan suoraan henkariin, joten silitystä ei tarvita. Viskoosi ei myöskään pidä huuhteluaineesta, täytynee muistaa merkitä tämä tuotekorttiin..
Vuosi aikaa harrastaa hyvällä omalla tunnolla! Oli helppo jättää oma palkkatyö, kun sijaisellani tuntui olevan hyvin asiakaspalvelu hallussa jo ensi metreillä, kiitos Aino. Kun ei käy töissä ei saa palkkaa, aika selkee homma. Kuitenkin nykyään onkin tällainen hieno vaihtoehto: Aikuiskoulutusetuus . Kuukausittain haettava etu Työllisyysrahastolta, vaikka ensin sen saamisesta koko vuodelle hain ja sain myöntävän vastauksen. Vuosi vähän kituuttaen tässä koronan keskellä kuitenkin virkistää omaa mieltä ja jaksamista kun saa vanhaa tutkintoa syventää ja opiskella omaa harrastusta lisää. Haaveena on joskus perustaa se oma verkkokauppa näille omille koruille, asusteille ja vaatteille, mutta voi olla että haaveeksi jää. Omat lapset on vielä niin pieniä, että kevyt-yrittäjyyskään ei nyt kuitenkaan ole vielä vaihtoehto. Tämä vuosi on nyt kuitenkin otettu askel sitä unelmaa kohti, katsotaan katsotaan.. Tässä joitakin kuvia vuosien varrelta Suomen parhaasta työpaikasta, jossa olenkin toiminut...
Kommentit
Lähetä kommentti